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DOI: 10.1055/s-0029-1224648
© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York
Ein alternativer Kontinenzmechanismus für kontinente katheterisierbare Harnableitungen
An Alternative Continence Mechanism for Continent Catheterisable MicturationPublication History
Publication Date:
21 January 2010 (online)

Zusammenfassung
Fragestellung: Noch immer stellt die Konstruktion des Ventilmechanismus bei kontinenter Harnableitung trotz einer Vielzahl verschiedener OP-Methoden hinsichtlich Kontinenz, Katheterisierbarkeit, Stenosierung ein Problem dar. Trotz einer Vielzahl bereits beschriebener operativer Techniken ist die Konstruktion eines kontinenten Ventilmechanismus eine komplexe operative Prozedur. Ziel dieser Arbeit war die Entwicklung und Evaluierung einer neuen OP-Methode, bei der durch Verwendung eines gestapelten Ventilrohrs, eingebettet in 2 komprimierende Pouchanteile ein Kontinenzmechanismus erzielt wird. Material und Methoden: Zur Konstruktion wurde Schweinedünn- und -dickdarm verwendet. Es wurden 2 Variationen mit Dünn- und Dickdarmsegmenten evaluiert (IL 1, COL 1, COL 2). Das Ventilrohr wurde mittels 3 oder 6 cm langen Staplerreihen antimesenterial entlang eines 12-CH-Einmalkatheters konstruiert, sodass ein 2-lumiges Segment entstand. Das offene Ende des nicht-katherisierbaren Lumens wurde mittels fortlaufender Naht verschlossen. Der ventiltragende Anteil wurde dann in den Pouch eingebettet. Der hydrostatische Druck wurde über eine Pouchostomie urodynamisch gemessen und Druckprovokationen durch Kompression von außen simuliert. Ergebnisse: Die Zeit zur Konstruktion für IL 1 und COL 1 betrug 10 ± 1,5 min und 6,2 ± 1,3 min für COL 2. Alle Variationen waren während der Füllphase und unter externer Druckprovokation kontinent. Die max. Kapazität war niedriger für die IL 1-Variation (230 ± 63 ml) im Vergleich zu COL 1 und 2 (700 ± 88 ml, 680 ± 94 ml). Der max. Druck zeigte keinen signifikanten Unterschied zwischen den einzelnen Variationen. Schlussfolgerung: Die beschriebene Technik erlaubt eine einfache und schnelle Methode zur Konstruktion eines kontinenten und einfach katherisierbaren Ventilmechanismus mit Dünn- und Dickdarm.
Abstract
Purpose: The creation of a stable, reliable, continent and easily catheterisable continence mechanism is an essential prerequisite for the construction of a continent cutaneous urinary reservoir. Although a substantial number of surgical methods has been described, construction is still a complex surgical procedure. The aim of this study was the evaluation of a new method for a continence mechanism using stapled small or large intestine. Material and Methods: Small and large pig intestine was used for construction. For stapling the tube a 3 cm or 6 cm double row stapling system was used. Two variations using small and large intestine segments were constructed (IL 1, COL 1, COL 2). A 3 or 6 cm long stapler line was placed alongside a 12 Fr catheter positioned at the antimesenterial side creating a partially two-luminal segment. The open end of the non-catheterised lumen and the opposite intestinal end were closed by continuous sutures. The created tube was then embedded into the pouch. Pressure evaluation was performed for each variation. Intermittent external manual compression was used to simulate sudden pressure exposure. Results: Construction times for the IL 1 and COL 1 variations were 10 ± 1.5 min and 6.2 ± 1.3 min for COL 2. All variations showed no leakage during filling or external compression. The maximum capacity was lower for the IL 1 compared to the COL variation. The maximum pressure levels reached did not differ significantly. Conclusion: The described technique is an easy and fast method to construct a continent and easy to catheterise continence mechanism using small or large intestine.
Schlüsselwörter
Kontinenz - Katheter - Pouch
Key words
continence - pouch - catheter
Literatur
- 1 Bricker E M. Bladder substitution after pelvic evisceration. Surg Clin North Am. 1950; 30 1511-1521
- 2 Kock N G, Nilson A E, Nilsson L O et al. Urinary diversion via a continent ileal reservoir: clinical results in 12 patients. J Urol. 1982; 128 469-475
- 3 Farnham S B, Cookson M S. Surgical complications of urinary diversion. World J Urol. 2004; 22 157-167 , Epub 2004 Aug 13
- 4 Benchekroun A. Continent caecal bladder. Eur Urol. 1977; 3 248-250
- 5 Guzman J M, Montes de Oca L, Gonzalez R et al. Modified Benchekroun technique for continent ileal stoma. J Urol. 1989; 142 1431-1433
- 6 Ronzoni G, De Vecchis M, Raschi R et al. Rome pouch: pre-peritoneal continent ileal reservoir with hydraulic valve. Br J Urol. 1992; 70 514-518
- 7 Gilchrist R K, Merricks J W, Hamlin H H et al. Construction of a substitute bladder and urethra. Surg Gynecol Obstet. 1950; 90 752-760
- 8 Ashken M H. An appliance-free ileocaecal urinary diversion: preliminary communication. Br J Urol. 1974; 46 631-638
- 9 Mansson W, Colleen S, Sundin T. Continent caecal reservoir in urinary diversion. Br J Urol. 1984; 56 359-365
- 10 Mansson W, Davidsson T, Konyves J et al. Continent urinary tract reconstruction – the Lund experience. BJU Int. 2003; 92 271-276
- 11 Kock N G, Myrvold H E, Nilsson L O et al. Construction of a stable nipple valve for the continent ileostomy. Ann Chir Gynaecol. 1980; 69 132-143
- 12 Thuroff J W, Alken P, Engelmann U et al. The Mainz pouch (mixed augmentation ileum ’n zecum) for bladder augmentation and continent urinary diversion. Eur Urol. 1985; 11 152-160
- 13 Rowland R G, Mitchell M E, Bihrle R et al. Indiana continent urinary reservoir. J Urol. 1987; 137 1136-1139
- 14 Mitrofanoff P. [Trans-appendicular continent cystostomy in the management of the neurogenic bladder]. Chir Pediatr. 1980; 21 297-305
- 15 Yang W H. Yang needle tunneling technique in creating antireflux and continent mechanisms. J Urol. 1993; 150 830-834
- 16 Monti P R, Lara R C, Dutra M A et al. New techniques for construction of efferent conduits based on the Mitrofanoff principle. Urology. 1997; 49 112-115
- 17 Chung R S. Blood flow in colonic anastomoses. Effect of stapling and suturing. Ann Surg. 1987; 206 335-339
- 18 Junemann K P, Esen T, Persson-Junemann C et al. Hydrodynamic assessment of efferent limb valve mechanisms in continent urinary diversion: comparative study on a cadaveric model. Ann Urol (Paris). 1994; 28 132-138
- 19 Rowland R G. The long-term study of continent cutaneous urinary reservoirs and neobladders. J Urol. 1996; 155 1217
- 20 Holmes D G, Thrasher J B, Park G Y et al. Long-term complications related to the modified Indiana pouch. Urology. 2002; 60 603-606
- 21 Gallucci M, Leonardo C, Guaglianone S et al. Simplified Indiana pouch with multiple teniamyotomies. Urology. 2006; 67 93-96
Dr. med. P. Honeck
Klinikum Sindelfingen-Böblingen, Urologische Klinik
Arthur-Gruber-Str. 70
71065 Sindelfingen
Phone: 0 70 31 / 9 81 25 03
Email: P.Honeck@klinikverbund-suedwest.de